ET mått på fälgar – så räknar du rätt

Klart du ska ha finast hjul! Vem drömmer inte om att hitta de optimala fälgarna. Och kanske har du hittat dem, men hur ska du veta om de passar och är tillåtna? Du behöver hålla koll på ett och annat. Bland annat ET-måttet.

Var hittar jag ET-måttet?

Plocka fram lampan och lys på fälgen. Det står ingjutet i alla fälgar. (baksidan)

Tänk på att klicka i måttet när du gör en specificerad beställning hos din fälg handlare. Om måttet på dina nya, hett önskade fälgar är lägre än det som står på dina original fälgar kommer de nya fälgarna att hamna längre ut än originalet och omvänt. Är de nya fälgarnas mått högre än original, hamnar de nya längre in. Om du råkar beställa fälgar med ET40 och din bil har ET60, kommer de att sticka ut. Håll koll på måtten så kan du glida fram både fräckt och lagligt.

et mått

På baksidan av fälgen ser du ET måttet. Här är ET måttet 38.

Kärt barn har många namn …

…inte minst ET som är tyska för ”Einpresstiefe”, alltså inpressningsdjup eller ”offset” som proffsen hellre säger. Detta viktiga lilla uttryck låter kanske som en film från 80-talet, men det kan vara avgörande för om dina drömfälgar passar eller inte. ET-måttet anger nämligen avvikelsen från fälgens axelcentrum. Det vill säga hur mycket fälgen bygger inåt eller utåt. Alltså hur mycket plats den tar på axeln i hjulhuset.

Hur mycket får hjulen sticka utanför skärmsidan?

Inget alls. Så det gäller att hålla sig inom ramen för tillåtna mått, hur coolt det än är med riktigt feta fälgar. Kolla upp vad din bil har för registrerad spårbredd och se till att fälgarna inte ändrar denna. Du hittar den på bilens registreringsbevis. Du kan behöva registreringsbesikta dina nya mått. Det är också viktigt att nya fälgar inte ändrar förutsättningarna för hjulens frigång. Inget får ta i!