BF GOODRICH startade sin bana redan 1870. De har numera tusentals anställda världen över. År 1903 satte de sitt namn i historieböckerna då en A-Ford, utrustad med däck från BF GOODRICH korsasde USA frän öst till väst. De hade även ett finger med spelet under den första solo flygningen över Atlanten då Charles Lindberghs plan, Spirit of Saint-Louis, var utrustat med just däck från BF GOODRICH.
Tävlingsdäck, racingdäck, slicks, race-däck, bandäck, semi-slicks eller r-däck: kärt barn har många namn! Det vi menar när i vi pratar om r-däck är däck avsedda och tillverkade för bankörning och tävling. Det finns några r-däck som är godkända för körning på svensk väg men vi avråder ändå starkt från att montera r-däck på en vanlig bruksbil. Ett racingdäck skiljer sig mycket från ett vanligt bildäck från BF GOODRICH. För det första så är däcksidan mycket styvare för att klara av att stå emot belastningen som bildas vid kurvtagning i hög hastighet. Detta påverkar såklart komforten i kupén negativt. En annan stor skillnad är gummiblandningen. Ett slicks däck har mycket mycket bättre grepp än ett standarddäck men efter att de har nått upp i temperatur! Innan däcket når arbetstemperaturen kan greppet vara mycket dåligt jämfört med ett vanligt däck från BF GOODRICH. Ytterligare en skillnad är livslängden, ett semi-slicks däck är helt enkelt inte tillverkade för att vara hållbara över tid som vanliga däck från BF GOODRICH är. Ett bandäck är också betydligt dyrare än vanliga däck från BF GOODRICH.
I stora drag kan man säga att en vattenplaning uppstår när slitbanan, alltså mönstret, på ditt däck inte klarar av att forsla bort de vatten som finns mellan ditt däck och vägen. När du kör på vått underlag bildas det en liten våg framför varje däck. Denna våg trycks sedan undan av de avledande spåren eller rillorna som finns i ditt BF GOODRICH däcks mönster, mycket av vattnet trycks ut åt sidorna och en liten del färdas i de längsgående spåren. Vad som i slutändan avgör om du får en vattenplaning är dina BF GOODRICH däcks förmåga att fördela bort hela vågen. När de inte längre klarar av det så börjar du åka på vågen i stället för igenom den och när det väl händer så förlorar du all förmåga att manövrera ditt fordon.
Vart gränsen för vattenplaning går är baserad på 3 faktorer, hur mycket vatten det är på vägen, mönsterdjupet på dina BF GOODRICH däck och den hastighet du färdas i. Det enklaste sättet att förebygga vattenplaning är alltså att sänka hastigheten vid körning i vått väglag och att byta dina gamla, slitna, däck mot nya BF GOODRICH däck i tid. Lagen säger att vi måste ha minst 1,6 mm mönsterdjup på sommardäck och 3 mm på vinterdäck men enligt många experter är det i underkant. Både BF GOODRICH och andra däcktillverkare råder dig till att köpa nya däck redan när mönstret går ned under 4 mm. Så bra däck från BF GOODRICH i kombination med anpassad hastighet är alltså det effektivaste sättet att förebygga risken för vattenplaning.