hero image COMFORSER

 COMFORSER Däck

COMFORSER har sitt säte i Kanada och tillverkar årligen 6 miljoner uppsättningar personbilsdäck och 3 miljoner lastbilsdäck. COMFORSER däck säljs på nästan samtliga kontinenter och alla deras där är ISO godkända.

Vad är minsta tillåtna mönster med COMFORSER däck?

På ett sommardäck måste du ha minst 1,6 mm mönsterdjup kvar oavsett om du kör med COMFORSER däck eller något annat fabrikat. Vid en kontroll så mäter man där mönstret är som lägst. Om du har ett ojämt slitet COMFORSER däck med 1,4 mm på insidan och 3 mm på utsidan så är det fortfarande ett underkänt däck. När det kommer till vinterdäck så måste du ha lite mer mönster kvar på dina COMFORSER däck för att de ska vara lagliga att köra med. Här gäller det att du har minst 3 mm oavsett om du kör på friktionsdäck eller dubbdäck. På tunga fordon måste du ha 5 millimeter mönsterdjup vid vinterväglag. Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att ha vinterdäck i sverige och mellan 16 april - 30 september är förbjudet att använda dubbdäck.

Friktionsdäck på sommaren

Det är alltså lagligt att köra med friktionsdäck från COMFORSER även på sommaren, men det är inget som vi rekommenderar. Då gummiblandningen i ett vinterdäck är hårdare än i ett sommardäck så leder detta till sämre väghållning och längre bromssträckor.

Racingdäck eller vanliga däck från COMFORSER

Racingdäck, tävlingsdäck, slicks, race-däck, r-däck, semi-slicks eller bandäck: kärt barn har många namn! Det vi menar när i vi pratar om r-däck är däck avsedda och tillverkade för bankörning och tävling. Det finns några r-däck som är godkända för körning på vanlig väg men vi avråder ändå starkt från att montera r-däck på en vanlig bruksbil. Ett r-däck skiljer sig avsevärt från ett vanligt gatdäck från COMFORSER. För det första så är däcksidan mycket styvare för att klara av att stå emot g krafterna som skapas vid kurvtagning i hög hastighet. Detta påverkar såklart komforten i kupén negativt. En annan skillnad är gummiblandningen. Ett semi-slicks däck har mycket mycket bättre grepp än ett standarddäck men bara efter att de har nått sin arbetstemperatur! Innan däcket når arbetstemperaturen kan greppet vara mycket dåligt jämfört med ett vanligt däck från COMFORSER. Ytterligare en skillnad är livslängden, ett tävlingsdäck är helt enkelt inte tillverkade för att vara hållbara över tid som vanliga däck från COMFORSER är. Ett r-däck är också betydligt dyrare än vanliga däck från COMFORSER.



Finns det runflat däck från COMFORSER?

När du söker efter däck på hjulonline. Se så kan du bocka i om du bara vill visa runflat däck i resultaten. De flesta stora däcktillverkarna tillhandahåller runflat däck.


Vad är maxhastigheten med ett COMFORSER däck?

Det beror på COMFORSER däckets speedindex. Du får inte montera ett däck med lägre hastighetsindex än vad din bil är klassad för. Du kan få böter om du blir stoppad av polisen.


Vad är ett c-däck för något?

Ett c-däck är ett däck som är tillverkat för att tåla lite högre belastning. C:et står för commercial. C-dack används vanligtvis på husvagnar, mindre lastbilar och skåpbilar.


Alla modeller från COMFORSER