hero image CST

CST Däck

CST är en däcktillverkare baserad i Kina. CST står för Cheng Shin Tire. Men de tillverkar inte bara däck till personbilar utan är även en av världens största tillverkare av cykel och motorcykel däck. 

Vad är minsta tillåtna mönsterdjup med CST däck?

På ett sommardäck ska du ha minst 1,6 mm mönsterdjup kvar oavsett om du kör med CST däck eller något annat fabrikat. Vid en kontroll så mäter man där mönstret är som lägst. Om du har ett ojämt slitet CST däck med 1,4 mm på insidan och 3 mm på utsidan så är det fortfarande ett olagligt däck. När det kommer till vinterdäck så måste du ha lite mer mönster kvar på dina CST däck för att de ska vara lagliga att köra med. Här gäller det att du har minst 3 mm oavsett om du kör på friktionsdäck eller dubbdäck. På tunga fordon måste du ha 5 mm mönsterdjup vid vinterväglag. Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att ha vinterdäck i sverige och mellan 16 april - 30 september är förbjudet att använda dubbdäck. Det är alltså lagligt att köra med friktionsdäck från CST även på sommaren, men det är inget vi rekommenderar. Då gummiblandningen i ett vinterdäck är hårdare än i ett sommardäck så leder detta till längre bromssträckor och sämre väghållning.

Nya däck från CST minskar risken för vattenplaning

Enkelt uttryckt kan man säga att en vattenplaning uppstår när slitbanan, alltså mönstret, på ditt däck inte klarar av att transportera bort de vatten som finns mellan vägbanan och däcket. När du kör på vått underlag bildas det en liten våg framför varje däck. Denna våg trycks sedan undan av de avledande rillorna eller spåren som finns i ditt CST däcks mönster, mycket av vattnet trycks ut åt sidorna och en liten del färdas i de längsgående spåren. Vad som i slutändan avgör om du får en vattenplaning är dina CST däcks förmåga att fördela bort hela vågen. När de inte längre klarar av det så börjar du åka på vågen i stället för igenom den och när det väl händer så tappar du all förmåga att både bromsa och styra ditt fordon. Vart gränsen för vattenplaning går beror på 3 faktorer, vattenmängden på vägbanan, mönsterdjupet på dina CST däck och den hastighet du färdas i. Det bästa sättet att förebygga vattenplaning är alltså att sänka hastigheten vid körning i vått väglag och att byta dina gamla, slitna, däck mot nya CST däck i tid. Lagen säger att vi måste ha minst 1,6 mm mönsterdjup på sommardäck och 3 mm på vinterdäck men enligt flera experter är det i underkant. Både CST och andra däcktillverkare råder dig till att byta däck redan när mönstret går ned under 4 millimeter. Så nya däck från CST i kombination med anpassad hastighet är alltså det bästa sättet att förebygga risken för vattenplaning.

Hur långt kan du köra med ett CST däck?

Hur långt ett CST däck på ett fordon kan rulla är svårt att säga exakt och det är många faktorer som spelar in. Dels beror det på underlaget, körstilen och väder och vind. Det beror förstås också på om det är ett sommardäck eller vinterdäck och till och med på vilken breddgrad man bor. Men någonstans mellan 35000 och 50000 km är dock en generell siffra som brukar nämnas. Om du kör väldigt hårt så kommer CST däckets livslängd att reduceras avsevärt. Det är också viktigt att investera i ett par däck som slits jämnt så att körglädjen blir så stor som möjligt och på den fronten är däck från CST ett bra val.



Har CST några däck med fälgkantsskydd?

Om du letar efter däck med fälgkantsskydd så ska du titta efter betäckningar som mfs, fp, rfp, fr, fsl eller ml olika leverantörer har olika förkortningar.


Hur lång är leveranstiden på ett par däck från CST?

Leveranstiden på CST däck är vanligtvis 7 till 12 arbetsdagar


Vad är ett c-däck för något?

Ett c-däck är ett däck som är tillverkat för att tåla lite högre belastning. C:et står för commercial. C-dack används vanligtvis på mindre lastbilar, skåpbilar och husvagnar.


Alla modeller från CST