Double star är en kinesisk däcktillverkare och de har tillverkat däck i nästan 100 år. Double star har flera år i rad legat på listan över "Asiens 500 mest inflytelserika bolag" och "Kinas 500 mest värderade varumärken". Det som gör att de ligger i framkant är tekniken. De lägger stor vikt vid automation och deras fabriker följer alltid den senaste standarden inom tillverkning och logistik.
När det gäller sommardäck så ska du ha minst 1,6 mm mönsterdjup kvar oavsett om du kör med DOUBLE STAR däck eller något annat fabrikat. Vid en kontroll så mäter man där mönsterdjupet är som lägst. Om du har ett ojämt slitet DOUBLE STAR däck med 1,4 mm på insidan och 3 mm på utsidan så är det tyvärr ett olagligt däck. När det kommer till vinterdäck så måste du ha lite mer mönster kvar på dina DOUBLE STAR däck för att de ska vara lagliga att köra med. Här gäller det att du har minst 3 mm oavsett om du kör på friktionsdäck eller dubbdäck. På tunga fordon måste det vara minst 5 mm mönsterdjup kvar vid vinterväglag. Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att ha vinterdäck i sverige och mellan 16 april - 30 september är förbjudet att använda dubbdäck. Det är alltså lagligt att köra med friktionsdäck från DOUBLE STAR även på sommaren, men det är inget som vi rekommenderar. Då gummiblandningen i ett vinterdäck är hårdare än i ett sommardäck så leder detta till längre bromssträckor och sämre väghållning.
Hur långt ett DOUBLE STAR däck på ett fordon kan rulla är svårt att säga exakt och det är många faktorer som spelar in. Det beror dels på väder och vind, underlaget och körstilen. Det beror förstås också på om det är ett vinterdäck eller sommardäck och till och med vart någonstans i landet man bor. Men någonstans mellan 35000 och 50000 km är dock en allmän siffra som brukar nämnas. Om du har en aggresiv körstil så kommer DOUBLE STAR däckets livslängd att reduceras väsentligt. Det är också viktigt att investera i ett par däck som slits jämnt så att körglädjen blir maximal och på den fronten är däck från DOUBLE STAR ett bra val.