DUNLOP är en väletablerad däcktillverkare. De har funnits på marknaden ungefär så länge som det funnits däck att köpa. De har haft stora framgångar inom motorsporten och är en mycket vanlig syn på bandagar såväl som i vardagstrafiken. Det är inte ovanligt att man hittar DUNLOP högt upp på däcktester.
På ett sommardäck måste du ha minst 1,6 mm mönsterdjup kvar oavsett om du kör med DUNLOP däck eller något annat fabrikat. Vid en kontroll så mäter man där mönstret är som minst. Om du har ett snedslitet DUNLOP däck med 1,4 mm på insidan och 3 mm på utsidan så är det tyvärr inte ett godkänt däck. När det kommer till vinterdäck så måste du ha lite mer mönster kvar på dina DUNLOP däck för att de ska vara lagliga att köra med. Här gäller det att du har minst 3 mm oavsett om du kör på friktionsdäck eller dubbdäck. På ett tungt fordon måste du ha 5 mm mönsterdjup vid vinterväglag. Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att ha vinterdäck i sverige och mellan 16 april - 30 september är förbjudet att använda dubbdäck. Det är alltså lagligt att köra med friktionsdäck från DUNLOP även på sommaren, men det är inget vi rekommenderar. Då gummiblandningen i ett vinterdäck är hårdare än i ett sommardäck så leder detta till längre bromssträckor och sämre väghållning.
Även om däck från DUNLOP är både prisvärda och tåliga så kan du själv hjälpa till att förlänga däckens liv. Det enklaste och kanske bästa sättet att göra detta är att förvara DUNLOP däcken på rätt sätt. Hur lämpligt en plats är som förvaringsutrymme är baserad på tre faktorer: luftfuktighet, temperatur och uv-strålar. Den optimala temperaturen för däckförvaring ligger runt cirka femton grader celsius. Det är även viktigt att det inte sker för stora temperaturförändringar under tiden de förvaras då detta kan leda till att det bildas sprickor i gummit vilket i sin tur bidrar till att DUNLOP däcken slits fortare. Har man inget utrymmer som håller 15c så ska man i så stor utsträckning som möjligt se till att de i alla fall ligger inom spannet noll - tjugofem grader celsius och gärna då med så få temperaturväxlingar som möjligt.
DUNLOP däck bör inte förvaras så att de utsätts för vatten. Om däcken ser blanka/fuktiga ut så är luftfuktigheten för hög, detta kan till exempel inträffa om du förvarar dem i en jordkällare. När vi säger uv-stålar eller uv-ljus så menar vi förstås solljus. Direkt solljus får däcken att torka ut betydligt fortare vilket får DUNLOP däcken att åldras i förtid. Ett åldrat och tort däck har mycket sämre vägegenskaper. Så för att summera: bästa stället att förvara dina däck är i ett lägenhetsförråd i en källare eller i ett källarrum i din villa. Du ska inte förvara dom i tex en carport eller i en jordkällare. Lösa däck kan med fördel förvaras stående. Däck på fälg, tex lättmetallfälg, kan förvaras liggande. Allt detta gäller givetvis oavsett om du har däck från DUNLOP eller ej.
Runflat däck eller punkteringsfria däck har funnits på marknaden ganska länge men på senare tid så har de ökat i popularitet. Med ett runflat däck får man inte punktering lika lätt och om man väl får det så kan man köra mellan 5000 och 8000 meter på däcket innan det är helt slut. Detta besparar dig besväret att bli stående vid vägkanten med punktering. Något som är negativt med runflat däck är att de inte alltid går att laga och sen är priset ofta högre på ett runflat däck om man jämför med ett klassiskt däck. Undrar du om DUNLOP har några runflat däck? När du söker efter däck på hjulonline. Se så kan du klicka i bocken märkt runflat. Då visas bara runflat däck i resultaten, då kan du se om det finns sådana däck från just DUNLOP.