GAJAH TUNGGAL är baserade i Indonesien och de har varit verksamma i däckbranschen sedan 1951. Till en början tillverkade de mestadels däck till cyklar och motorcyklar men 1993 så började de styra produktionen mot däck till personbilar. Sedan dess har de expanderat kraftigt. Idag har GAJAH TUNGGAL Indonesiens största däckfabrik och de visar inga tecken på att sakta ned.
Hur långt ett GAJAH TUNGGAL däck på en bil kan rulla är svårt att säga exakt och det är många faktorer som spelar in. Det beror bland annat på underlaget, körstilen och väder och vind. Det beror förstås också på om det är ett sommardäck eller vinterdäck och till och med vart någonstans i landet man bor. Men någonstans mellan 3500 och 5000 mil är dock en generell siffra som brukar nämnas. Om du kör väldigt hårt så kommer GAJAH TUNGGAL däckets livslängd att minskas avsevärt. Det är också viktigt att köpa en uppsättning däck som slits jämnt så att körglädjen blir maximerad och på den fronten är däck från GAJAH TUNGGAL ett bra val.
När det gäller sommardäck måste du ha minst 1,6 mm mönsterdjup kvar oavsett om du kör med GAJAH TUNGGAL däck eller något annat fabrikat. Vid en kontroll så mäter man där mönsterdjupet är som lägst. Om du har ett ojämt slitet GAJAH TUNGGAL däck med 1,4 mm på insidan och 3 mm på utsidan så är det tyvärr inte ett godkänt däck. När det kommer till vinterdäck så måste du ha lite mer mönster kvar på dina GAJAH TUNGGAL däck för att de ska vara lagliga att köra med. Här gäller det att du har minst 3 mm oavsett om du kör på dubbdäck eller friktionsdäck. På ett tungt fordon måste det vara minst 5 mm mönsterdjup kvar vid vinterväglag.
Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att ha vinterdäck i sverige och mellan 16 april - 30 september är förbjudet att använda dubbdäck. Det är alltså lagligt att köra med friktionsdäck från GAJAH TUNGGAL även på sommaren, men det är inget som rekommenderas. Då gummiblandningen i ett vinterdäck är hårdare än i ett sommardäck så leder detta till längre bromssträckor och sämre väghållning.