GREENTRAC däck är resultatet av äkta Tysk ingenjörskonst. De är speciellt utvecklade med Autobahn i åtanke. På Autobahn är hastigheten hög och både väderförhållandena och vägbanans skick kan ändras snabbt. Ursprungligen såldes de bara sina däck i Tyskland men på senare år så har de breddat sin marknad och de säljer nu sina däck i hela europa.
Enkelt uttryckt kan man säga att en vattenplaning uppstår när slitbanan, alltså mönstret, på ditt däck inte klarar av att transportera bort de vatten som finns mellan vägen och ditt däck. När du kör på vått underlag bildas det en liten våg framför varje däck. Denna våg trycks sedan undan av de avledande spåren eller rillorna som finns i ditt GREENTRAC däcks mönster, medparten av vattnet trycks ut åt sidorna och en liten del färdas i de längsgående spåren. Vad som i slutändan avgör om du får en vattenplaning är dina GREENTRAC däcks förmåga att fördela bort hela vågen. När de inte längre klarar av det så börjar du köra på vågen i stället för igenom den och när det väl händer så förlorar du all förmåga att manövrera ditt fordon.
Vart gränsen för vattenplaning går beror på tre faktorer, vattendjupet på vägbanan, mönsterdjupet på dina GREENTRAC däck och den hastighet du färdas i. Det enklaste sättet att förebygga vattenplaning är alltså att sänka hastigheten vid körning i vått väglag och att byta dina gamla, slitna, däck mot nya GREENTRAC däck i tid. Lagen säger att vi måste ha minst 1,6 mm mönsterdjup på sommardäck och 3 mm på vinterdäck men enligt flera experter är det för egentligen för lågt. Både GREENTRAC och andra däcktillverkare råder dig till att byta däck redan när mönstret går ned under 4 mm. Så bra däck från GREENTRAC i kombination med anpassad hastighet är alltså det enklaste sättet att förebygga risken för vattenplaning.
När man ska köpa nya GREENTRAC däck så är det tre mått som avgör om det kommer att passa på fälgen och sen på din bil. Alla tre mått hittar du i däckets beteckning och det kan till exempel se ut såhär: 205/55r16. Den första siffran representerar bredden, detta är angivet i millimeter. Man måste se till att däcket inte är för smalt eller för brett för att passa på fälgen. Om du till exempel har en fälg med en bredd på 7 tum så ska du ha ett GREENTRAC däck som är 205 till 215 brett. Det kan gå att kränga på ett GREENTRAC däck som är 195 brett på en 7 tums fälg men då får man det som kallas för stretch, dvs att man kommer att sträcka ut gummit mer än vad tillverkaren av däcket har tänkt. På vissa entusiastbilar är detta en look som eftersträvas men vid daglig körning är det inget vi rekommenderar eftersom det försämrar GREENTRAC däckets vägegenskaper och det kan till och sluta med att GREENTRAC däcket hoppar lös från fälgen med punktering som följd. Nästa siffra representerar däckets profil, det är däcksidans höjd i procent av däcksbredden. Den sista siffran är vilken fälgdiameter som GREENTRAC däcket passar på, angivet i tum. Det nya däcket får inte ha en rullomkrets som avviker mer än fem procent mot original omkretsen.