Pirelli är världens 6:e största däcktillverkare. De tillverkar huvudsakligen däck till personbilar, motorcyklar. Pirelli har sitt säte i Milano i Italien och de har varit börsnoterade sedan 1922. Deras däck saluförs i ca 130 länder och de har 19 fabriker spridda över 13 länder. De är ett framträdande märke inom motorsporten och har många stora samarbeten bakom sig.
Racingdäck, tävlingsdäck, slicks, bandäck, race-däck, semi-slicks eller r-däck: kärt barn har många namn! Det vi menar när i vi pratar om r-däck är däck avsedda och tillverkade för bankörning och tävling. Det finns några r-däck som är godkända för körning på svensk väg men vi avråder ändå starkt från att montera r-däck på en vanlig bruksbil. Ett r-däck skiljer sig mycket från ett vanligt däck från PIRELLI. För det första så är däcksidan mycket styvare för att klara av att stå emot belastningen som uppstår vid kurvtagning i hög hastighet. Detta påverkar såklart komforten i kupén negativt. En annan sak som skiljer är gummiblandningen. Ett bandäck har mycket bättre greppförmåga än ett vanligt däck men bara efter att de har nått sin arbetstemperatur! Innan däcket når arbetstemperaturen kan greppet vara mycket sämre jämfört med ett vanligt däck från PIRELLI. Ytterligare en skillnad är livslängden, ett semi-slicks däck är helt enkelt inte tillverkade för att vara hållbara över tid som vanliga däck från PIRELLI är. Ett slicks däck är också betydligt dyrare än vanliga däck från PIRELLI.
När man ska köpa nya PIRELLI däck så är det tre mått som avgör om det kommer att passa på fälgen och sen på din bil. Alla tre mått hittar du i däckets beteckning och det kan till exempel se ut såhär: 205/55r16. Den första siffran representerar bredden, detta är angivet i millimeter. Man måste se till att däcket inte är för smalt eller för brett för att passa på fälgen. Om du till exempel har en fälg med en bredd på 7 tum så ska du ha ett PIRELLI däck som är 205 till 215 brett. Det går att kränga på ett PIRELLI däck som är 195 brett på en 7 tums fälg men då börjar man få det som kallas för stretch, dvs att man kommer att sträcka ut gummit mer än vad tillverkaren av däcket har tänkt. På vissa entusiastbilar är detta en look som eftersträvas men vid daglig körning är det inget vi rekommenderar eftersom det försämrar PIRELLI däckets vägegenskaper och det kan till och med leda till att PIRELLI däcket hoppar av från fälgen med punktering som följd. Nästa siffra representerar däckets profil, det är däcksidans höjd i procent av däcksbredden. Den sista siffran är vilken fälgdiameter som PIRELLI däcket passar på, angivet i tum. Det nya däcket får inte ha en rullomkrets som diffar mer än 5% mot original omkretsen.