Om du söker efter ett bra budget alternativ så kan kanske COMPOSAL däck vara något för dig. Det är på intet sett ett dåligt val men de är heller inte högpresterande. Ett bra alternativ för vardagskörning helt enkelt.
I korthet kan man säga att en vattenplaning uppstår när slitbanan, alltså mönstret, på ditt däck inte klarar av att transportera bort de vatten som finns mellan vägbanan och däcket. När du kör på vått underlag uppstår det en liten våg framför varje däck. Denna våg trycks sedan undan av de avledande spåren eller rillorna som finns i ditt COMPOSAL däcks mönster, större delen av vattnet trycks ut åt sidorna och en liten del färdas i de längsgående spåren. Vad som i slutändan avgör om du får en vattenplaning är dina COMPOSAL däcks förmåga att fördela bort hela vågen. När de inte längre klarar av det så börjar du surfa på vågen i stället för igenom den och när det väl händer så förlorar du all förmåga att både bromsa och styra ditt fordon. Vart gränsen för vattenplaning går är baserad på tre faktorer, vattendjupet på vägbanan, mönsterdjupet på dina COMPOSAL däck och den hastighet du färdas i. Det enklaste och kanske bästa sättet att förebygga vattenplaning är alltså att sänka hastigheten vid körning i vått väglag och att byta dina gamla, slitna, däck mot nya COMPOSAL däck i tid. Lagen säger att vi måste ha minst 1,6 mm mönsterdjup på sommardäck och 3 mm på vinterdäck men enligt flera experter är det i underkant. Både COMPOSAL och andra däcktillverkare rekommenderar dig att köpa nya däck redan när mönstret faller under 4 millimeter. Så bra däck från COMPOSAL i kombination med anpassad hastighet är alltså det enklaste och kanske bästa sättet att förebygga risken för vattenplaning.
När du köper nya COMPOSAL däck till din bil är det viktigt att tänka på att inte blanda olika däcksfabrikat. Det är inte emot lagen att blanda men det kan leda till sämre väghållning. Om man måste blanda så ska man i alla fall se till att däck med samma fabrikat sitter på samma axel och de däck med det bästa mönstret ska sitta bak. Men för att vara på den säkra sidan så är det som bekant bäst att inte bara köpa tex två COMPOSAL däck och kombinera dem med det du redan har på bilen utan istället byta alla fyra däck till COMPOSAL, gärna med samma mönster.
Oavsett om du kör med vinterdäck eller sommardäck så är det viktigt att du har rätt däcktryck eller ringtryck i dina COMPOSAL däck. Om du har fel ringtryck så kan det påverka väghållningen till det sämre och i värsta fall kan det till och med leda till punktering. Det kommer också göra att dina COMPOSAL däck slits ojämnt och har du för lågt tryck i dina COMPOSAL däck så kan det öka din bils bränsleförbrukning. Rätt däcktryck brukar står angivet i bildens handbok. Det kan även stå tryckt i tanklocket eller under instrumentpanelen. Om du inte har möjlighet att kontrollera däcktrycket hemma så kan du vända dig till en bensinstation. De har nästan alltid ett skåp med tryckluft, där kan du både korrigera och kontrollera trycket så att det överensstämmer med vad som rekommenderas för din bil. Med rätt tryck så kommer dina COMPOSAL däck att hålla mycket längre!