I däcksammanhang kanske du har sett eller hört begreppet ”C-däck”. Men vad är egentligen ett så kallat ”C-däck?” Idag tänkte vi titta lite närmare på det och förhoppningsvis ge svar på de vanligaste frågorna.

C står för Commercial

Att det kallas just för C-däck beror på att C:et står för Commercial (vilket betyder kommersiell på Svenska). De heter så för att det är ett lite kraftigare däck, tänkt att användas på tex budbilar och små lastbilar i yrkestrafik. Ett C-däck är tillverkat med kraftigare hjulsidor för att kunna ta mer last än ett vanligt däck.

Hur vet jag om jag har ett C däck?

Om du har däcket löst så kan du nästan se det på hjulsidorna. Ett C-däck ser också mer fyrkantigt ut när det är tomt på luft jämfört med ett vanligt däck. Det håller helt enkelt formen bättre även om det är trycklöst. Ett annat sätt att se det på är att kolla på märkningen på däcket. Ett C-däck brukar har ett C efter dimensions angivelsen.

C-däck Märkning

C-däck till husvagn

Det är väldigt vanligt att använda C-däck till husvagnen. De styvare hjulsidorna är bättre på att ta upp belastning i sidled vilket gör att husvagnen går stabilare på vägen än den hade gjort med vanliga däck. Ett C-däck är som bekant också dimensionerat för tyngre last än ett vanligt däck vilket verkligen kommer väl till pass, speciellt på husvagnar med bara en axel. I det fallet ska ju hela lasten tas upp av två däck och inte fyra som på en bil. Ett vanligt däck monterat på en husvagn löper även större risk att explodera. Så även om C-däck är lite dyrare i inköp så är det en investering väl värd pengarna.

Friktion, dubb eller sommardäck?

Det finns C-däck i samtliga utföranden och inget av alternativen är bättre eller sämre än de övriga. Det beror helt enkelt i vilket väglag och under vilka månader du kommer att använda däcken. På en husvagn som bara används på sommaren finns kanske inte behov för mer än sommardäck men för ett släp som används sällan – men året runt – kan det vara smart att ha ett friktionsdäck. En sak du sak du ska tänka på är att du inte får blanda friktionsdäck med dubbdäck på ditt ekipage. Du får till exempel inte ha dubbdäck på bilen och friktionsdäck på släpet eller vice versa.

Att tänka på vid byte till C-däck

När du byter till C-däck så är det ett par saker du ska tänka på.

Montera rätt ventiler

Tänk på att även ventilerna måste bytas. En vanlig däckventil klarar bara av ett maxtryck på ca 4 bar. När du kör med C-däck ska du ha en ventil som klarar högre tryck, dessa ventiler kallas ibland för högtrycksventiler eller ventiler för lätt lastbil. Dessa ventiler klarar ett maxtryck på 7 bar och har ett högre verksamhetsområde på temperaturskalan. Ett sätt att se om du har högtrycksventiler är att de ofta har en metall-hals. En vanlig hjulventil har en gummi-hals.

Ha rätt tryck

Ett C-däck ska i regel fyllas med högre tryck än ett vanligt däck. Här är det viktigt att du följer tillverkarens rekommendationer. Om du kör på ett däck med felaktigt ringtryck så ökar du däckets slitage det kan också ha negativ inverkan på bränsleförbrukningen, speciellt om du kör med lägre tryck än vad som rekommenderas.

Få däcket balanserat

När du monterar däcket för första gången är det viktigt att få det balanserat på fälgen. Ett obalanserat däck kan leda till vibrationer i fordonet under färd. Det kan också leda till att däcket slits ut fortare. Om bytet sker hos en auktoriserad däckverkstad så ingår ofta balansering vid däckbyte.