Bultcirkeltabell med alla bultmönster / bultcirkel

Det finns dock fler saker att ha i åtanke vid däckbytet. Det är nämligen andra mått som kan spela in vid bytet av fälg eller däck. Dessa mått är NAV (centrumhålet) och ET mått eller offset som det också kallas (inpressningsdjup).

Varför ska man använda en bultcirkeltabell?

Därför är det bra att använda sig av en bultcirkeltabell, det är dessutom ett väldigt snabbt och enkelt sätt att ta reda på vad just bultmönstret är.

Vilken information får man av en bultcirkeltabell?

En bultcirkeltabell anger alla olika bilmärken, modeller, årsmodeller, vilken bultcirkel det är på diverse modeller, ET mått, NAV mått samt gängmått. Med andra ord så finns det en hel del att ha koll på, och bultcirkeltabellen har all information du behöver för att veta vilken typ av fälg eller däck just din bil behöver.

Exempel på hur det kan se ut följer nedan:

Volvo = 5×108

Audi = 5×112

BMW = 5×120

Volkswagen = 5×112 samt 5×120 (vissa modeller)

Tesla = 5×120 samt 5×114,3 (vissa modeller)

Att tänka på vid ett däckbyte

När man ska byta däck eller om man enbart ska byta fälgen, så finns det en del saker att tänka på. Bultcirkel eller bultmönster, som det också kallas, är en viktig del att ha koll på. Detta är ett begrepp som används när man ska hitta rätt fälgar eller däck till en bil.

I stort sett alla bilmodeller har olika bultmönster, därför är det viktigt att veta vad man har för bultmönster på bilen när man ska byta däck eller fälg. Bultcirkeln sitter på insidan av däcket, rättare sagt på fälgen, i dess mitt. Denna visar hur många bultar som ska användas, vilka i sin tur bildar en visuell cirkel. Dessa två komponenter kallas alltså bultcirkel alternativt bultmönster. Mäter man diagonalen på denna cirkel så får man fram måttet på bultcirkeln. För att mäta detta själv så ska man använda sig av ett speciellt verktyg.